PRINCIPE

"Spelend & ontdekkend leren rekenen".

                                 LEGENDA

Het spel is opgebouwd uit een grote driehoek die onderverdeelt is uit twee kleinere driehoeken en een vierhoek. Binnen deze 3 figuren, velden genoemd, liggen de veldwaarden of doelgetallen.

De velden zijn omringd door knopen. In totaal zijn er 6 knopen. Daarnaast krijgt de speler beschikking over 6 speelwaarden. De speelwaarden dienen zodanig in de knopen geplaatst te worden, dat de som (optelling) of product (vermenigvuldiging) gelijk is aan de gewenste veldwaarden.

Het concept is eenvoudig, de oplossing vinden is echt puzzelen! (combineren, redeneren, proberen) RESOLF zorgt voor de puzzels, de oplossingen mag je zelf uitdokteren!

Hiernaast zie je een animatie, waarin je stap voor stap ziet hoe de puzzel wordt gespeeld. 

Bij deze reken-puzzel gaat het om de optelling (+) of som van de speelwaarden die gelijk is aan de waarde in elk veld.

Feitelijk gaat het om de juiste rangschikking te vinden van de speelwaarden die tot de gewenste veldwaarden leidt. 

Een meer wiskundig-woord voor rangschikking is permutatie.

 

VARIANTEN

Er zijn 4 varianten binnen RESOLF:

1. de SOM-PUZZEL: (+)

2. de PRODUCT-PUZZEL: (x)

3. de SOMPRODUCT-PUZZEL: (+, x)

4. de FUNCTIE PUZZEL: (x,y) -> f(x)